O jako Otesánek

TMEL

TMEL, Praha, CZE
Režie
Viktor Prokop

SCÉNOGRAFIE
Berta Doubková

DRAMATURGIE, HUDBA
Jan Froněk

OBSAZENÍ
Antonie Rašilovová, Jakub Müller, Nikolas Ferenc

Uvádíme v češtině, vhodné pro diváky od osmi let

Podpořila DAMU

Foto
Teodor Alabazov
Premiéra
3. června 2021

O JAKO OTESÁNEK Hororová loutková inscenace, která vznikla jako klauzurní práce studentů Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, už zaznamenala úspěch na řadě festivalů. Tvůrci svérázně a velmi vynalézavě vyprávějí známou pohádku o Otesánkovi. Využívají k tomu nejrůznější elektronických součástek, čipů, drátků a diod. „O“ je nenasytný Otesánek, ale také obvod, odhodlání, ohrožení či občerstvení…

TMEL pracuje s destičkami tištěných spojů neuvěřitelně kreativně. Kdo by to byl řekl, že se z nich dají stavět velkoměsta. Proměňují se však i v rodinné domky, čápy či skládku. Kromě úžasně tvůrčího přístupu sedí i dramaturgická výstavba – a proto je tato adaptace známé české pohádky prostě vynikající.
– Isabel Sulger Büel, Intrige.ch

U jednoho stolu rozehrávají tři vynikající loutkoherci vyprávění v hávu sci-fi, jež dovede známý příběh variovat a odvyprávět beze slov způsobem, že miniaturní loutky mohou (díky precizní situační stavbě) vysloveně dojmout – scéna, v níž hrdinka kusu trpí svou bezdětností, je ve své jednoduchosti emocionálně opravdu nesmírně účinná. Dominantní je tu ovšem výtvarná stránka, založená na nejrůznějších možnostech starých základních desek počítačů, z nichž se může snadno stát pohled na město, ale i stěna domu. Velký příslib do budoucna – a rozhodně důvod těšit se na další práci režiséra Viktora Prokopa, scénografky Berty Doubkové i dalších zúčastněných.
– Michal Zahálka, Loutkář

Významový posun Otesánkova příběhu z roviny soukromé rodinné události (byť třeba hororové) do kontextu širšího světa, kamsi do existenciálních rovin, je nesmírně originální, současný a v neposlední řadě zcela organický. Při zachování původního námětu v sobě nese témata spojená s modlou lidstva v podobě nekonečného ekonomického růstu, témata spojená s klimatickou krizí a ekologií i témata obecně lidská, jako je koloběh života. Ne náhodou vytvořila Berta Doubková celou výpravu z elektronického odpadu, kterému tak dala nový život, a do protikladu postavila látku přírodní. O jako Otesánek je inscenace nebývalých kvalit, nejen v rámci studentských prací, ale i v rámci české loutkářské scény vůbec.
– Adéla Vondráková, Loutkář

TMEL vznikl v roce 2021 jako uskupení šesti spolužáků z katedry Alternativního a loutkového divadla DAMU. Viktor Prokop studuje režii a dramaturgii, v tvorbě ho baví vytváření nových světů a jiných představ fungování, k tomu se snaží využít divadlo, ale i další média. V práci klade důraz na dramaturgii díla a jeho vztahu k okolí. Berta Doubková studuje scénografii, momentálně se věnuje hlavně autorskému loutkovému a objektovému divadlu. Jan Froněk vystudoval režii a dramaturgii, skládá scénickou hudbu a zajímá se o využití herních principů v divadelní tvorbě. Jakub Müller studuje herectví, baví ho loutky a fenomén kočovného divadla, je členem kočovné skupiny Budenebude kůň. Antonie Rašilovová se věnuje autorské tvorbě a performance, činohernímu, loutkovému a rozhlasovému herectví. Nikolas Ferenc studuje herectví, baví ho temperamentní divadlo a stand-up. Všichni společně hledají svůj divadelní jazyk a zakládají si na kolektivním způsobu práce. O jako Otesánek je ustavující inscenací souboru. Zúčastnil se s ní mimo jiné festivalů Loutkářská Chrudim, 4+4 dny v pohybu, Přelet nad loutkářským hnízdem, Skupova Plzeň nebo Figura Theaterfestival ve Švýcarsku. Tam byla v roce 2022 inscenace nominována na cenu Grünschnabel Prize.