->cs

> Úvodní strana / Program

DIVADLO J. K. TYLA

MODROVOUS (SIR HALEWYN) (Michel de Ghelderode)

Natália Deáková

Makabrózní středověká legenda o šlechtici, který vraždí své manželky ve zpracování belgického expresionisty Michela de Ghelderode. Dramatická balada o posedlosti vášněmi se odehrává na temné, téměř prázdné scéně, které vévodí světlo, hudba a herecké výkony.

REŽIE Natália Deáková
PŘEKLAD Jiří Konůpek
DRAMATURGIE Marie Špalová
HUDBA Jakub Kudláč
POHYBOVÁ SPOLUPRÁCE Jarmila Hruškociová
SCÉNOGRAFIE Lukáš Kuchinka
KOSTÝMY Jana Smetanová

OBSAZENÍ
Sir Halewyn Ondřej Rychlý
Edwigga, Halewynova matka Apolena Veldová
Purmelende, hraběnka z Ostrelandu Andrea Mohylová
Barbara, její služka Jana Kubátová
Vévoda z Ostrelandu Martin Stránský
Vévodkyně z Ostrelandu Štěpánka Křesťanová
Karol, hrabě z Ostrelandu Marek Mikulášek
Godfrund, velitel hradu Ostrelandu Michal Štěrba
Iwyn, voják Vladimír Pokorný
Griffons, Halewynův zbrojnoš Josef Nechutný
Hylejock, Halewynův zbrojnoš Miloslav Krejsa
Ulford, Halewynův zbrojnoš Marek Mikulášek
Wolventand, Halewynův zbrojnoš Petr Kotora
Živá hudba Jakub Kudláč, Petr Zeman, Michal Horsák, Lukáš Švehla

Premiéra 15. prosince 2018.

MODROVOUS (SIR HALEWYN) Makabrózní středověká legenda o šlechtici, který vraždí své manželky, ve zpracování belgického expresionisty Michela de Ghelderode. Tento francouzsky píšící belgický prozaik, dramatik a esejista vlámského původu patří k představitelům expresionistického dramatu a bývá označován za „flanderského Shakespeara“. Pro jeho tvorbu je typická forma hororové grotesky se silnou výtvarnou inspirací v dílech Pietera Bruegela a Hieronyma Bosche. Miloval ale také např. divadlo masek, čehož je hra Sir Halewyn (vycházející z vlámské verze legendy o Modrovousovi), dramatická balada o posedlosti vášněmi, jasným důkazem. Ne vždy totiž musí mít ďábel podobu rohatého čerta, stačí, když si na sebe vezme masku člověka.

V kostýmech, scénografii a použití loutek vystihli Lukáš Kuchinka a Jana Smetanová barokní tvarosloví, děs z blízkosti pekelných mocností snažících se ovládnout svět, i Ghelderodeho blízkost takové obraznosti. Inscenaci vévodí hudba Jakuba Kudláče, vynalézavě děsivá, ponurá, pro činoherce na samé hranici zvládnutelnosti.
– Jiří P. Kříž, Právo

Zařadit Modrovouse žánrově je poněkud komplikovaný úkol. Je to balada, je to jevištní báseň, melodram, někteří mluví o hororu… Pro mě je to především silný obraz, prastarý, temný, ale krásný. Závěrečný polibek lze chápat různě. Pro mě se zkrátka Purmelende nedokázala vrátit mezi lháře a pokrytce, nedokázala se smířit s přetvářkou blízkých. Nejednoznačnost obrazů může mnohé jistě dráždit, ale proč nepřijmout jiný úhel pohledu, jinou poetiku, jiné divadelní prostředky? Opravdu se chceme dívat stále na totéž? V Plzni vznikla výtvarně i hudebně zcela mimořádná inscenace.
– Jan Anderle, MF DNES

NATÁLIA DEÁKOVÁ (1981) Divadelní režii studovala na pražské DAMU. V lednu roku 2005 se stala uměleckou šéfkou Činoherního studia Ústí nad Labem. Po mateřské dovolené se do tohoto divadla vrátila jako kmenová režisérka. Z šestiletého angažmá se nejvýrazněji zapsala do paměti inscenacemi Mahenova Jánošíka, Jak jsem se učila řídit podle P. Vogelové a scénickým komiksem Alois Nebel podle předlohy Jaroslava Rudiše a Jaromíra Švejdíka. V roce 2012 nastoupila jako režisérka Českého rozhlasu v Praze, k úspěchům v tomto pracovním zařazení patří především druhé místo v kategorii drama na Prix Bohemia 2013 (Zellerová: Hovory s astronauty). Od září 2013 je šéfkou činohry Divadla J. K. Tyla, k jejím úspěšným inscenacím patří Camusův Caligula, Mannův Mefisto i tituly Unaveni sluncem a Srpen v zemi Indiánů. V průběhu stálých angažmá v Ústí nad Labem a v Plzni hostovala Natália Deáková v Národním divadle v Brně, hradeckém Klicperově divadle, Středočeském divadle  Kladno, Divadle na Vinohradech, Švandově divadle, Divadle Letí, Divadle Komedie a pražské Meetfactory.

DIVADLO J. K. TYLA Tvoří jej čtyři umělecké soubory, které odehrají zhruba 500 činoherních, operních, operetních, muzikálových a baletních představení ročně. Divadlo se snaží o rozmanitý a žánrově vyvážený repertoár, který zahrnuje i české a zahraniční dramatické novinky. Svou více než staletou historií, uměleckou činností i řadou dalších aktivit se řadí k významným scénám nejen západočeského regionu.

NEWSLETTER

Chcete být pravidelně informováni o dění na festivalu Divadlo?

Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje

© Festival Divadlo 2019
Facebook
RSS