->cs

> Úvodní strana / Program

KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA

ZABIJÁK JOE (Tracy Letts)

Jiří Pokorný

Černá komedie o zpackaném „rodinném atentátu“ přibližuje prostředí mentálně a morálně deklasované sociální vrstvy, aniž by moralizovala. Mikroklima příbuzenských vztahů se vyznačuje až přízračnou atmosférou, inscenace interpretuje téma v groteskní nadsázce a může se opřít o velice suverénní, autentické herecké výkony. Ostravský soubor se tu představuje v tom nejlepším světle.

PŘEKLAD Jiří Josek
REŽIE Jiří Pokorný
SCÉNA A KOSTÝMY Petr B. Novák
HUDBA Nikos Engonidis
DRAMATURGIE Tomáš Vůjtek
INSPICE Petr Pěnkava
TEXT SLEDUJE Kamila Holaňová

OBSAZENÍ
CHRIS SMITH Šimon Krupa
SHARLA SMITHOVÁ, CHRISOVA NEVLASTNÍ MATKA Tereza Cisovská
ANSEL SMITH, CHRISUV OTEC Michal Čapka
VICKI SMITHOVÁ, CHRISOVA SESTRA Zuzana Truplová
ZABIJÁK JOE COOPER Josef Kaluža

Premiéra 9. června 2018.

ZABIJÁK JOE Tracy Letts (1965) to od číšníka dotáhl až na úspěšného herce v slavném chicagském divadle Steppenwolf Theatre. V roce 1990 byl jedním ze zakladatelů improvizační divadelní skupiny Bang Bang Spontaneuous Theatre, která se brzy proslavila na celém území USA. V roce 1991 napsal svou první divadelní hru Zabiják Joe (Killer Joe), která šokovala svým černým humorem, amorálností postav i vulgárním jazykem. Mistrovsky napsaná hra, sebevědomě rozkročená mezi groteskou a antickou tragédií, byla natolik novátorská, že se ji oslovení inscenátoři báli uvést. V roce 1993 ji proto Letts prezentoval ve vlastní produkci. O rok později už slavila úspěch na festivalu experimentálního divadla Fringe Theatre v Edinburku a suverénně se zařadila do právě vznikajícího proudu tzv. coolness dramatiky. Dnes patří Letts k nejhranějším americkým dramatikům a jeho hry si získávají přízeň publika i divadelní kritiky. Za hru Srpen v zemi indiánů (August: Osage County) získal v roce 2008 Pulitzerovu cenu i Cenu Tony.

Skvěle napsaný text stojí na důsledně budovaných zápletkách s nečekanými zvraty a na vypointovaných dialozích plných humorných hlášek i vulgarismů. Velká míra nadsázky povyšuje realistické situace až k jakési metafoře o nefunkční společnosti, z níž se vytratily jakékoli hodnoty a jejíž běžnou součástí je násilí a touha po zisku. To vše se režisérovi Jiřímu Pokornému do ostravské inscenace podařilo dostat. „Aréna“ jej přizvala ke spolupráci vůbec poprvé a byl to velmi dobrý tah, neboť právě on k poetice coolness nejednou inklinoval ve svých režiích i coby dramatik. S úctou k textu a bez nadbytečných režijních manýr vybudoval jednotlivé situace v detailně propracované scéně značně omšelé typické americké kuchyně propojené s obývákem. Nadávky a osočování postav, ale i parodické westernově pojaté vstupy elegantního zabijáka Joea střídají naturalisticky ztvárněné rvačky.
– Pavla Bergmannová, Divadelní noviny

Ve hře odvíjející se během několika dnů vystupuje pět postav. Čtyři tvoří rodina Smithů: otec Ansel žijící se svou druhou ženou Sharlou, jeho dospělý syn Chris a náctiletá dcera Vicki, pátou je policejní detektiv Joe Cooper. Iniciátorem dramatické akce je překupník drog Chris, jemuž jde o život, protože přišel o zboží. Spásu hledá v získání peněz za životní pojistku své matky a napomoci tomu má detektiv, který si přivydělává odpravováním nepohodlných osob. Od počátku je zřejmé, že se záležitost zauzlí a povede k neočekávanému výsledku... Diivadelní a filmový herec, dramatik a scenárista Tracy Letts se svou první hrou narazil kvůli vulgárnímu jazyku a amorálnosti postav, poprvé ji uvedl až s vlastním souborem. Hra považovaná za odvážný experiment už dnes přestala tak dráždit, s drolícím se mravním řádem odpadla různá tabu, v tomto případě i jedno z nejzásadnějších. Dramatické pojednání vraždy matky, od antiky výhradně přisuzované tragédii, je zde provokativně převedeno do podoby hodně černé komedie. Tato hra ovšem může mít i formu mrazivého psychothrilleru jako třeba její filmová podoba vytvořená Williamem Friedkinem (2011). Krkolomná - jak se ukáže, tak doslova - konspirace osnovaná rodinou plodí tragikomické situace a zvraty, jejichž účinek zesiluje šťavnatě drsný jazyk dialogů.
– Milan Lička, i-dnes

JIŘÍ POKORNÝ (1967) patří už třetí desetiletí k výrazným osobnostem českého divadla. Absolvent DAMU se svým neklidným tvůrčím naturelem už podepsal pod řadu umělecky úspěšných titulů, působil jako umělecký šéf ústeckého Činoherního studia v letech 1993 až 1997, stál také v čele brněnského HaDivadla (1999-2004), patřil i k uměleckému vedení pražského Divadla Na zábradlí (2002-2006). V devadesátých letech na sebe upozornil i jako jeden z nejvýraznějších představitelů domácí coolness dramatiky, a to hrami Taťka střílí góly (1997) a Odpočívej v pokoji (1998). Z řady jeho režií, které patřily k tomu nejlepšímu na českých jevištích (mnohé z nich se účastnily také plzeňského festivalu DIVADLO), stojí za připomenutí tituly z doby jeho ústeckého působení jako Wedekindovo Procitnutí jara (1994) a Páralova Profesionální žena (1996), v HaDivadle inscenoval Ravenhillovo drama Faust (Faust je mrtvý) v roce 2000, na Zábradlí pak Carriérovu Terasu (2001), Gazdinu robu Gabriely Preissové (2004) a Bergmanovu Sarabandu (2008). V Národním divadle pohostinsky nastudoval text Ivy Volánkové Stísněná 22 (2003) i Harrowerovu hru Blackbird (2010), v Dejvickém divadle Dealer´s Choise Patricka Marbera (2010) a nejnověji Ibsenovy Přízraky (2019).

KOMORNÍ SCÉNA ARÉNA se za čtvrtstoletí své existence postupně vypracovala na špičku české divadelní scény, o čemž svědčí zcela výjimečné úspěchy v celorepublikovém měřítku, završené čtyřnásobným nejvyšším oceněním Divadlo roku (2013, 2015, 2016, 2017). Soustřeďuje se na tzv. herecké divadlo charismatických osobností, prostřednictvím kterého přináší zajímavá společenská témata, prezentovaná v moderním komorním sále pro zhruba sto diváků. Již řadu let je souborem, jehož inscenace pravidelně zaznamenává Česká televize a je zvána na prestižní české, ale i zahraniční divadelní festivaly. Do sezóny 2018/19 vstoupila KSA jako držitelka čtvrtého titulu Divadlo roku, a také se změnou na postu ředitele. Po téměř 25 letech odešla na zasloužený odpočinek první a do té doby jediná ředitelka divadla Renáta Huserová a novým ředitelem se stal Jakub Tichý.

NEWSLETTER

Chcete být pravidelně informováni o dění na festivalu Divadlo?

Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje

© Festival Divadlo 2019
Facebook
RSS