->cs

> Úvodní strana / Program

DIVADLO J. K. TYLA

PROMĚNA (Franz Kafka / DekkaDancers)

Štěpán Benyovszký, Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát

Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal ve své posteli, že je proměněn v jakýsi obludný hmyz.“ Legendární věta světové literatury se stala východiskem baletní inscenace nejmladší generace české choreografie. Úryvky slavného Kafkova textu v lehce ironickém podání Jiřího Lábuse, zcela současná hudba a především výmluvná choreografie trojice DekkaDancers a výkony mladého souboru, složeného zejména s tanečníků pražského Národního divadla, vytvářejí sugestivní jevištní metaforu, jež si hloubkou nezadá s Kafkovou předlohou.

LIBRETO, CHOREOGRAFIE A REŽIE / DEKKADANCERS – Štěpán Benyovszký, Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát
HUDBA Hauschka a další
SCÉNA A KOSTÝMY Pavel Knolle
LIGHT DESIGN Karel Šimek
ASISTENT CHOREOGRAFA Richard Ševčík
ASISTENT REŽIE Miroslav Hradil
INSPICE Petr Šmaus

OBSAZENÍ
ŘEHOŘ SAMSA Richard Ševčík, Karel Audy
MARKÉTKA, SESTRA Kristýna Potužníková, Anna Srncová, Carolina Cortesi
TATÍNEK Michal Kováč, Joshua Lee, Vittorio Borio
MAMINKA Andronika Tarkošová, Mami Hagihara, Jarmila Hruškociová
PROKURISTA Gaëtan Pires, Kryštof Šimek
BROUK Michal Lenner, Ondřej Martiš, Grzegorz Mołoniewicz, Miroslav Suda, Hyejun Park, Joshua Lee, Kim Donguk, Vojtěch Jansa, Gaëtan Pires, Michal Kováč, Andronika Tarkošová

Hudba v představení užita na základě licence OSA. V představení jsou použity skladby: Bertelmann Volker: Elisabeth Bay, Bertelmann Volker: Pripyat, Ellington Edward Kennedy, Mills Irving: Mooch, Ellington Edward Kennedy, Tizol Juan: Caravan, Bertelmann Volker: Knowledge is Passed On, Bertelmann Volker: Two Stones.

Premiéra 6. ledna 2018.

PROMĚNA Baletní proměna Kafkovy Proměny. Děsivá metamorfóza Řehoře rozvrátí vztahy v rodině i v jejím okolí, které může obnovit jen smrt postiženého jedince. Kafkova povídka Proměna z roku 1915 pochopitelně vyvolala a dosud vyvolává různé výklady, od symbolismu přes sci-fi vizi, kritiku pokrytecké morálky, hyperbolickou nadsázku až po anekdotickou hříčku. S osobitou interpretací Proměny přichází na Malé scéně DJKT DekkaDancers, nejmladší choreografická generace, která se prosadila svým osobitým humorem až parodií a plzeňskému publiku je známa např. z představení Kill de Bill. S moderní formou filmového video-artu dosáhla skupina, tvořená převážně z členů baletu Národního divadla, v roce 2010 na první cenu v tomto žánru za Janáčkovu Sinfonietu.

Nejhlubším tajemstvím této povídky není její autobiografický podtext, ale hladce vyleštěný povrch, pod nímž se skrývá cosi děsivého. Tento evidentní kontrast vystihuje v určitých sekvencích četba Kafkova textu Jiřím Lábusem, jehož zabarvení hlasu a deklamace dokreslují absurdnost situací.
Na jevišti se odehrává to, co herec říká: „Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal ve své posteli, že je proměněn v jakýsi obludný hmyz.“ R. Ševčík se nervózně převaluje na velké černé posteli; náhle má spoustu nožiček, které se ustavičně roztodivně pohybují a které nedokáže ovládat. Přesně jako v knize, kdy Řehoř porušil absolutně závaznou odpovědnost řádu, jejž právě tato odpovědnost vytváří…

Odcizené „já“ bere na sebe složitě metaforickou podobu odpudivého tvora. Samsa se ztrácí sám sobě – v tento okamžik poklepávají na desku postele prstíky v černých rukavicích a po chvíli vylézá zpoza ní pět černých postav s černými kuklami přes obličej, které naléhají na Řehoře a přirůstají k němu. Své nové neuvěřitelné podobě nemůže hrdina uvěřit – těla tanečníků jsou propojena v jeden organismus, kdy pětice neidentifikovatelných vetřelců „požírá“ nejen samotného Řehoře, ale vkrádá se do jeho mysli jako marné úsilí o zpětné zlidštění. Prapodivné stvoření se hemží po scéně, choreografie je nápaditá a působivá, výjevy dojímají a děsí zároveň, stejně jako povídka.
(…)
Pro Richarda Ševčíka je Řehoř Samsa životní rolí, do níž dozrál svým naturelem. Naplňuje trýznění Samsy přesvědčivostí v zachycení jeho niterného boje. Sedí mu také taneční struktura v duchu contemporary dance, jenž choreografové dotvářejí ve vlastním stylu…
Proměna v Plzni stojí více než jen za vidění!
– Lucie Dercsényiová, Taneční aktuality

DEKKADANCERS je otevřený projektový taneční soubor založený v Praze v roce 2009. Uskupení založili dva choreografové a tanečníci baletu Národního divadla v Praze - Viktor Konvalinka a Tomáš Rychetský spolu s fotografem Pavlem Hejným a od roku 2015 ožila tzv. druhá generace DEKKADANCERS pod vedením Štěpána Pechara, Ondřeje Vinkláta a Marka Svobodníka (též tanečníci a choreografové z Baletu ND v Praze). Skupina vznikla jako logické vyústění touhy realizovat vlastní projekty. Do těchto projektů jsou angažováni především tanečníci z Baletu ND, ale také osobnosti z oblasti tance a jiných sfér. Spolupracují s divadly po celé české republice, letos byli přizváni i do juniorského souboru Bavorského státního baletu.

DIVADLO J. K. TYLA tvoří čtyři umělecké soubory, které odehrají zhruba 500 činoherních, operních, operetních, muzikálových a baletních představení ročně. Divadlo se snaží o rozmanitý a žánrově vyvážený repertoár, který zahrnuje i české a zahraniční dramatické novinky; v loňském roce divadlo uvedlo 24 premiér. Svou více než staletou historií, uměleckou činností i řadou dalších aktivit se řadí k významným scénám nejen západočeského regionu. Začátky historie plzeňského baletu sahají do poloviny 60. let 19. století, a Plzeň tak patří k divadlům s dlouhou baletní tradicí. Činnost ansámblu byla až do roku 1945 skromná a repertoár nepočetný, balet často plnil služební povinnost k operám a operetám. Plzeň však byla vždy divadlem, kde vyrůstaly osobnosti českého profesionálního tance, které se převážně uplatnily později v Národním divadle v Praze. Od sezóny 2003/2004 je šéfem baletu Jiří Pokorný, který se snaží o široké žánrové rozpětí. V praxi to znamená pravidelné zařazování děl světové klasiky a vyhledávání titulu°, které přinášejí nové choreografické a režijní postupy. 

NEWSLETTER

Chcete být pravidelně informováni o dění na festivalu Divadlo?

Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje

© Festival Divadlo 2019
Facebook
RSS