Vykouření

Jiří Havelka a kol.

DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU, Brno, CZE
Režie
Jiří Havelka

DRAMATURGIE
Martin Sládeček

SCÉNA
Martin Ondruš

KOSTÝMY
Luděk Kellner

REKVIZITY
Petra Jiránková

ASISTENT REŽIE
Ctibor Němec

OBSAZENÍ
Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Maxmilián Marečková, Dominik Teleky, Tereza Volánková, Zdislava Začalová, Michal Sikora (j.h.), Ctibor Němec (j.h.)

Premiéra
11. listopadu 2022

VYKOUŘENÍ Jiří Havelka se touto inscenací s nadhledem a vynalézavostí vrací k pět let staré divadelní kauze, v níž Ježíš na jevišti znásilnil muslimskou ženu, což pobouřilo hnutí Slušní lidé, Dominika Duku i brněnské politiky. Kauza skončila u Ústavního soudu a žalobcem byl samotný kardinál. Scénický obřad na motivy skutečných událostí, ve kterých hlavní roli sehrála česká společnost, přináší na jeviště fragmenty právních textů, internetových článků, diváckých dopisů, výpovědí svědků i citace z Nového zákona. Dokumentární přístup se proplétá se zběsile asociačním – historické postavy, kulturní symboly, groteska, horor, disputace… Celosouborová inscenace čistí doslova i pomyslně atmosféru i divadelní sál, ve kterém vše v roce 2018 začalo a otevírá všeplatné otázky po umělecké svobodě a současné roli divadla.

„Je to brněnská kulturní událost roku,“ zaznělo z řady za mými zády těsně před představením. Po jeho zhlédnutí nezbývá než souhlasit. Ano, tohle je událost roku. Z hlediska žánru a předkládaných myšlenek ovšem určitě ne pro každého. Hledáte-li však prostor, kde se konfrontovat s cizími/našimi/vašimi předsudky, Vykouření vás zavede přesně tam, kam si ho v sobě pustíte.

– LENKA HLOUŠKOVÁ, novinky.cz

Křesťanství se prolíná všemi příběhy a člověk je tak trochu přinucen k zamyšlení, jakou roli v našich životech (třeba i ateistických) zastává. Byla tehdejší kauza bojem ateistů proti křesťanům? Havelka nenechává na nikom ani na ničem niť suchou a ukazuje stinné stránky všech zúčastněných. Celý svět je totiž plný chyb a paradoxů. A všechno má za sebou také určitou historii, která s sebou vždycky nese trochu špíny. (…) Inscenace nevnucuje žádný názor, skrze posloupnost a rychlost, jakou se jednotlivé výroky střídají, nutí člověka k zamyšlení. A když slyším místy pohrdavý smích z publika, přiznám se, že se zamyslím i nad tím, jak se nám (ne)daří bruslit mezi opozičními názory ostatních. V tento moment jako by mi postava Olivera Frljiće, kterou ztvárnil herec Dušan Hřebíček, mluvila z duše. „Divadlo není to, co je na jevišti, nýbrž to, co se v tu chvíli odehrává v divákově hlavě,“ říká.

– MAGDALÉNA ČEVELOVÁ, Deník N

JIŘÍ HAVELKA (1980) patří k nejzajímavějším a nejvšestrannějším osobnostem současného českého divadla i filmu – režisér, dramatik, herec, moderátor a po několik let vedoucí KALD DAMU. Své originální a cenami ověnčené inscenace často staví metodou kolektivních improvizací. Působil v řadě českých divadel, režíroval také několik mezinárodních projektů a v posledním období je jeho činnost úzce svázána s „domovským“ souborem Vosto5 ve vršovickém Vzletu. Tato skupina dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata. Ve svých autorských hrách vždy Jiří Havelka zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, herním principu a sdílené tělesné přítomnosti. V posledních letech se věnuje také režii filmů.

DIVADLO HUSA NA PROVÁZKU Přední brněnská scéna, která byla založena v roce 1967 a jejíž devízou byla nepravidelná dramaturgie (nová témata v původně nedramatických textech). U zrodu této progresivní scény stáli dramaturg Bořivoj Srba a režiséři Eva Tálská, Zdeněk Pospíšil a Peter Scherhaufer. Jedno z nejsvobodnějších divadelních seskupení si i přes obtíže v minulém režimu uchovávalo odvahu a svěžest, „Provázci“ hráli v Domě umění, který jinak fungoval (a funguje) jako prostor pro výstavy. Při své práci staví divadlo i dnes na svobodě projevu, otevřenosti dialogu a názorové pluralitě, prostřednictvím svých produkcí dlouhodobě usiluje o šíření těchto hodnot a kultivaci středoevropské občanské společnosti. V lednu 2019 se uměleckou šéfkou Divadla Husa na provázku stala oceňovaná česká režisérka Anna Davidová, která s sebou přivedla řadu nových spolupracovníků, mezi nimi i dramaturgy Kateřinu Menclerovou a Martina Sládečka. Ten ji na postu uměleckého šéfa nahradil na konci sezony 2020/21. Koncepce, kterou rozvíjejí, klade důraz na nepodbízivou dramaturgii současných témat a neotřelých předloh. Důležitým momentem je také otvírání divadla rozmanitým estetikám i skupinám diváků.