> Úvodní strana / Program

VOSTO5

PÉRÁK (Jiří Havelka)

Jiří Havelka

Scénář a režie: Jiří Havelka
Producent: Petr Prokop a Vosto5
Dramaturgie: Ondřej Cihlář
Spolupráce na scénáři: Ondřej Cihlář, Zdeněk Janáček, Štefan Titka, Vráťa Šlajer
Scéna: Hza Bažant, Lukáš Kuchinka
Projekce: Ktaiwanita Bažantová
Kostýmy: Andrea Králová
Světelný design: Tomáš Morávek
Hudba a zvukový design: 6polnic - Ondřej Dědeček
Choreografie a pohybová spolupráce: Jan Novák, Pavel Mašek

Hrají: Ondřej Bauer, Ondřej Cihlář, Jiří Havelka, Tomina Jeřábek, Tomáš Měcháček / Jiří Böhm, Petr Prokop, Markéta Frösslová, Pavel Mašek / Jakub Gottwald, Zdeněk Pecha, Petr Vaněk, Ján Sedal, Andrej Polák, Jan Novák a Daniel Fajmon

Premiéra: 16. října 2011

Pérák - Hravá interpretace českých dějin: na pozadí reálných historických událostí Protektorátu Čechy a Morava se rozvíjí příběh fiktivní odbojové skupiny, české Ligy výjimečných. Titulním hrdinou autorské inscenace je mytický český superhrdina z druhé světové války. Ten po vzoru komiksových hrdinů hravě přeskakoval - díky pérům na nohou – pražské ohrady, tramvaje a ulice, aby porazil fašistické okupanty.... Vyprávění o Pérákovi není jen generační hrou s historií, jde o výpravnou divadelní podívanou, která kombinuje prvky bojových umění a extrémních sportů s poetikou autorského divadla a typického slovního humoru.

Jiří Havelka (a spol.) proplétá dohromady známá fakta z dějin s fikcí a činí tak s rozbujelou fantazií, která nasvědčuje, že jako kluk rád četl a domýšlel skutečné příběhy i báchorky. Inscenace se odehrává v příjemné nadsázce, známé děje zábavně karikuje a mimo jiné jim vtiskuje komiksově akční nátěr. (...) Heydrich (Petr Vaněk) vyhlíží jako Ahasver a v jedné scéně si nasazuje svatováclavskou korunu. Dopadá jako Lomikar – do roka a do dne. (...) Pérák je v každém případě sympaticky bláznivý kus a typ autorského divadla, které má dar sdružovat generace.
Jana Machalická, Lidové noviny

Vostopětka se nám v Pérákovi ukázala ve zcela novém hávu. Legrácky a humor, na které jsme u ní zvyklí, se staly jen jednou z mnoha kvalit poctivého díla. Jiří Havelka tu jako režisér překročil sám sebe. Principy, které používal ve svých minulých režiích (ať již eklekticismus ve výběru formy či nepolapitelnou kombinaci vážného a humorného, hravost a akcentování sympatických talentovaných mladých protagonistů), konečně uzrály a dospěly.
Markéta Faustová, Taneční zóna

Komika namíchaná s civilností je ten nejpříznivější způsob, jak hrát o velkých věcech jako je hrdinství a vlastenectví. Díky nadsázce to nevyzní trapně, směšně nebo pateticky. Pérákovi se to podařilo.
Magdalena Čecholovská, Hospodářské noviny

Jiří Havelka (*1980) - Režisér, autor a herec. V roce 2002 absolvoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Svou divadelní práci od začátku zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby autorských inscenací. Jeho hry často leží na pomezí činoherního, alternativního, pohybového či výtvarného divadla. Nejvíce je spojen s pražským Studiem Ypsilon, kde s generačně spřízněnou částí souboru vytvořil řadu tematicky navazujících autorských inscenací, z nichž největší pozornost vzbudilo originální divadlo o divadle Drama v kostce (2005, nominace na Cenu divadelních novin) a Kam vítr, tam pláž (2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii alternativní divadlo), která přenáší windsurfing na jeviště. Na DAMU vytvořil se studenty jejich absolventská představení - trenažér reality v inscenaci Člověče, zkus to! (2006, Cena festivalu Zlomvaz, Cena časopisu Reflex) nebo Velmi společenské tance (2008, nominace na Cenu divadelních novin v kategorii alternativní divadlo) a naposledy divadelní dokumentární rekonstrukci činů bratří Mašínů Já, hrdina (2011). Permutačním opakováním jedné banální situace vznikla v Dejvickém divadle Černá díra (2007, 1. – 3. místo v anketě DN Inscenace roku) a v HaDivadle zdivadelněním Einsteinovy Teorie relativity Indián v ohrožení (2008), na něhož volně a tamtéž navázal Světem v ohrožení (2012). Získal cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. Spolupracoval též s Divadlem Na zábradlí (autorský Ubu se baví - 2010) či s Divadlem na Vinohradech (Tylova Fidlovačka – 2010). Režíroval také několik mezinárodních projektů, např. českoněmecký EXIT 89 (2008) či koncertní show s britskými The Tiger Lilies Zde jsem člověkem! Here I am Human! pro Divadlo Archa nebo několik česko-kanadských projektů zahrnujících účast indiánských herců. Výjimečně inscenuje i dramatické texty, převážně původní, současné, např. v Dejvickém divadle převedl text K. F. Tománka do jevištního komiksového westernu Wanted Welzl (2011).

Ve svých autorských inscenacích vždy zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, respektive v nárocích na divákovu tvůrčí schopnost obrazotvornosti. Jeho inscenace byly prezentovány na festivalech např. v Polsku, Slovensku, Německu, Finsku, Rakousku či Irsku, při nichž často vede workshopy zaměřené na osvojení elementárních prvků divadelního jazyka.

V současné době je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla na DAMU.

VOSTO5 - Pražské Divadlo VOSTO5 se programově věnuje autorskému divadlu a vytvořilo řadu představení, která jsou typická svým neotřelým humorem a poetikou. VOSTO5 je generačním divadlem, spojujícím v sobě poetiku moderního kabaretu vyrůstajícího na text-appealových kořenech, satirických postřezích a především schopnosti tvorby autorských představení založených na nadsázce, improvizaci a mystifikaci. Své náměty čerpá Vosto5 především z domácího českého prostředí, ale snaží se nazírat na českou společnost z nadhledu a v aktuálních evropských souvislostech. Schopnost uchopit omšelý motiv, téma, situaci či atmosféru, zasadit je do souvislostí dneška a upozornit tak na jejich jedinečnost je metodou Divadlu Vosto5 vlastní. Vosto5 působí jako stálý host na scéně pražského Studia Ypsilon a jezdí se svými představeními po celé České republice i do zahraničí. Jádrem divadla je pětice absolventů DAMU v Praze Petr Prokop, Ondřej Cihlář, Jiří Havelka, Tomáš Jeřábek a Ondřej Bauer, která kromě svých aktivit v rámci Vosto5 sklízí úspěchy i v dalších aktivitách mimo toto sdružení. Kromě vlastní tvorby na sebe Divadlo VOSTO5 váže i spřátelené umělce z oblasti filmu, výtvarného umění a hudby, reprezentující svou generaci.

DALŠÍ ODKAZY

NEWSLETTER

Chcete být pravidelně informováni o dění na festivalu Divadlo?

Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje

© Festival Divadlo 2016
Facebook
RSS